Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Organisasjonshistorikk

I 1946 ble det nedsatt en komite, (Schei-komitéen), som skulle vurdere den daværende kommuneinndelingen og gi forslag om en ny inndeling som kunne danne økonomisk levedyktige og administrativt styrbare enheter. Arbeidet førte til at sognekommunene ble avskaffet og at antall kommuner ble sterkt redusert. Bykommunen Skien og landkommunene Gjerpen og Solum ble slått sammen til en storkommune, Skien, i 1964.

Før kommunesammenslåingen var Skiens administrasjon organisert slik:
Rådmann – kemner – skolesjef – sosialsjef – byingeniør – oppmålingssjef, hver med sin stab og arkiv.

Gjerpen og Solum hadde samme type organisasjon:
Kontorsjef – herredskasserer – skoleinspektør – sosialsjef.

Skien kommunes organisasjon etter kommunesammenslåingen er som følger:

1964 – 1991
                    Finansrådmenn
                    Skole og sosialrådmann
                    Plan- og boligrådmann fram til 1966

Fra 1985 :  Teknisk rådmann

1991 – 1999 

                    Rådmann
                    Kommunaldirektør for helse og sosial
                    Kommunaldirektør for kultur og undervisning
                    Kommunaldirektør for teknisk

1999 – 2002 

                    Administrasjonssjef
                    Kommunaldirektør for plan- og økonomi
                    Personal og servicedirektør
                    Fagsjefer

2002---         

                    Rådmann
                    Kommunalsjefer
                    Enhetsledere og fagsjefer

2020 - Rådmann skifter navn til Kommunedirektør den 03.08.2020

Laster...